0 $
2,500 $
5,000 $
2,247 $
9 DAYS UNTIL THE END OF OCTOBER 2020

Democracy In Action: Ukrainian Wikipedia Censors Several Ukrainian And Russian Outlets, Publishes Absurd Articles

Donate

Democracy In Action: Ukrainian Wikipedia Censors Several Ukrainian And Russian Outlets, Publishes Absurd Articles

Click to see full-size image

Recently, the Ukrainian-language Wikipedia announced that it would block links to a number of Ukrainian media outlets, Strana.ua reported. These outlets were declared as anti-Ukrainain propaganda.

Strana reported that “ultra-right activists were entrusted to moderate the online encyclopedia in Ukraine.” They receive money from the United States, and they censor articles together with the Ukrainian Foreign Ministry.

The situation is similar to the story with the Ukrainian segment of Facebook, which was also at the mercy of nationalists from the StopFake organization. Which was repeatedly accused of distributing “bans” for “wrong” political position.

“From today on the Ukrainian Wikipedia, any change using propaganda sites will issue a warning before saving. If this does not affect the statistics, the next step may be blocking. Concerns 112, zik, newsone, our, country, Politeka (26 sites in total).” wrote the administrator of the network encyclopedia Nazar Tokar on September 24th.

He also posted a list of “banned” sites. It draws attention to the presence of well-known Ukrainian media – in addition to “Strana”, “KP in Ukraine”, the sites of TV channels 112, Newsone, ZiK, “Nash” got there.

Democracy In Action: Ukrainian Wikipedia Censors Several Ukrainian And Russian Outlets, Publishes Absurd Articles

Click to see full-size image

Also some Russian outlets, such as state-owned RIA Novosti, Izvestia, RBC and others.

Former Member of Ukrainian Parliament Vitaly Zhuravsky was outraged at the undertaking.

“The fact that the Ukrainian Wiki is a garbage dump, and its administrators – with one-sided tendentious thinking, has been quite clear to me for a while.

Back in 2014, these bastards stupidly rewrote my page, stuffing it with outright lies and deprived of the opportunity to write the truth.

Now this cesspool will restrict the use of links to 26 sites, including very popular ones – Strana.ua, 112, ZIK, NASH and Newsone!

And this is called freedom of speech.”

The Ukrainian Wiki covers controversial issues in an extremely biased manner. And it is rather a platform for expressing the political views of the administration of the resource, and not a source of objective information.

Below is some of the content of the Ukrainian Wikipedia.

  1. For example, the site named Svetlana Tikhanovskaya the President of Belarus.
  2. In an article about the May 2 tragedy in Odessa, the Wiki declares that the nationalists were opposed by “pro-Russian collaborators.” Collaborator is a purely wartime term used to refer to those who have gone over to the side of the enemy army. At the same time, in the Russian version, they are more neutrally called “pro-Russian activists” or “Antimaydan”. Needless to say, the article suggests that the victims of the Odessa tragedy set themselves on fire – although there are photos and videos showing how nationalists poured Molotov cocktails under the walls of the burned down House of Trade Unions. They also shot at the windows.
  3. It is also interesting how Volodymyr Zelensky and Petro Poroshenko are described. In the article about Zelensky, he is heavily criticized, such as that the president for “humiliating Ukrainians” and “disrespectful attitude to the Ukrainian language.” He is also called a “defendant in scandals with offshore companies” and is even reproached for using the Russian language in everyday communication.
  4. As for Poroshenko, there is not a word of criticism about him in the introduction. On the contrary, it is said that he stopped Russian aggression, achieved visa-free travel and autocephaly for the ‘independent’ Orthdox Church of Ukraine. Although it is common knowledge that offshore scandals have long become Poroshenko’s calling card. And he uses the Russian language in the same way in everyday life as Zelensky. It also does not say in the preamble that, as president, Pyotr Alekseevich earned for three years at the Russian factory “Roshen”, paying taxes to the Russian budget. At the same time, the successes of the Kiev government in the creation of its own ‘independent’ Orthodox Church was mostly limited to religious discrimination of followers of the canonical Ukrainian Orthodox Church (Moscow Patriarchate) and attempts to seize various church properties under the pretext of restoring  the ‘historical justice’.
  5. An article about the USSR’s war with the Nazis contains the assertion that the war was characterized by “extreme cruelty on both sides.” At the same time, even the English-language Wiki is limited to simply recognizing the fact of cruelty – the Ukrainian one equates the Nazis and the Soviet troops. Almost half of the article in the Ukrainian Wiki is devoted to “exposing Soviet myths.” At the same time, there is generally no section on genocide in the Soviet territories occupied by the Germans. Although it is, for example, even in a similar article on the English-language Wiki.
  6. The Ukrainian version does not even mention such a symbolic character for Ukraine as Gauleiter Erich Koch, known for the quote: “I am known as a brutal dog … Our job is to suck out everything that we can get from Ukraine … I expect from you maximum severity in relation to the indigenous population. ” He was found guilty of the death of 4 million Ukrainians.

The staff of the Ukrainian Wikipedia are some interesting characters, most of which have some interesting ties to right-wing organizations.

For example, Evgeniy Buket, chairman of the Wikimedia Ukraine NGO.

On his Facebook page, Buket indicated that he works as an editor at Ukrainian Wikipedia.

Democracy In Action: Ukrainian Wikipedia Censors Several Ukrainian And Russian Outlets, Publishes Absurd Articles

Click to see full-size image

Also, Bouquet is a co-founder of a number of public organizations associated with “right-wing” views. Namely: the public association “Moloda prosvita” and “Moloda prosvita” of the Kiev region, which adheres to the nationalist ideas of the development of society. The public association “Moloda prosvita” closely cooperates with other “right-wing” organizations “Trident” named after Stepan Banderi, “Plast”, Molodiy Rukh”.

MORE ON THE TOPIC:

Donate

SouthFront

Do you like this content? Consider helping us!